Nieuwsgierig, en met veel zin om verder te lezen, ben ik begonnen aan de Bijbel in Gewone Taal. Voordat ik het doorhad, zat ik al halverwege Genesis. De vertaling leest vlot en snel. Ik hoef niet tien keer na te denken over wat er nu eigenlijk staat. Sommige verhalen komen daarom rauw op mijn dak vallen. Zeker de verhalen waarin vrouwen misbruikt worden, zijn expliciet en ontmaskerend.

In andere vertalingen lees je gemakkelijk over deze verhalen heen. Dat komt bijvoorbeeld omdat er geen duidelijk kopje boven het verhaal staat. In De Nieuwe Bijbelvertaling is het helemaal een onoverzichtelijke brij van woorden geworden. Je moet de verhalen kennen en weten waar ze staan om ze te ontdekken. Als je naar de kerk gaat hoor je deze verhalen maar heel weinig of nooit.

Bij de naam noemen
Neem nu het verhaal van Dina in Genesis 34. Dina is een dochter van Jakob en Lea. De Bijbel in Gewone Taal geeft haar verhaal een eigen titel: Dina wordt verkracht. Nergens in deze vertaling wordt dit feit weg gepoetst. Ik vind dit heel belangrijk. Dina krijgt opeens een eigen zelfstandige plek en verdwijnt niet langer in een brij van woorden. Voor vrouwen en mannen, die verkracht zijn, of seksueel misbruikt, is het belangrijk na een lange weg van worstelen met angst, schaamte en vals schuldgevoel, dat daden bij de naam genoemd worden en niet worden afgedekt onder verhullende woorden. In De Nieuwe Bijbelvertaling wordt een keer onteren gebruikt in plaats van verkrachten. Ik heb veel moeite met dit woord. Alsof de eer van een mens betekent dat je vooral heel en ongeschonden het leven door moet komen. Lukt je dat niet, dan verlies jij je eer. Mensen die beschadigd zijn door het leven verdienen juist alle eer. Eervolle mensen zijn ze!

Kies partij
Dat een wreed verhaal als het verhaal van de verkrachting van Dina in de Bijbel is opgenomen, geeft aan alle mensen die verkracht zijn een plaats in het grote verhaal van God met zijn schepselen. Het verhaal vertelt me dat God oog heeft voor slachtoffers van (seksueel) geweld en de mensen die om hen heen staan. Het is aan ons om openlijk partij te kiezen voor hen te kiezen en ook daarmee uit de verborgenheid te treden.

Janneke Nijboer is missionair predikant voor de pioniersplek Windkracht3pt0 in Noordwijk en de internetkerk MijnKerk.nl. Deze blog is eerder verschenen op de website van MijnKerk.