Hoe betrek je kinderen bij het lezen in de Bijbel? De een leest graag en praat gemakkelijk over een bijbelverhaal. Maar de ander beleeft juist veel meer aan illustraties, een puzzel, proefjes of muziek. Kinderen ontwikkelen zo hun eigen voorkeuren.
In dit blog lees je meer over twee van die voorkeuren: doen & logisch nadenken.
Leren door te doen
Je kent ze vast wel: de echte doeners. Bewegen en iets maken of doen, deze kinderen zijn er gek op. Ze blinken vaak uit in sport en spel, omdat ze goed gecoördineerd bewegen. Of ze gebruiken juist graag hun handen om iets te maken of om zich uit te drukken. Als ze mogen bewegen, kunnen ze zich beter concentreren. Door te doen ontdekken en begrijpen deze kinderen iets het beste. Want wat betekent het als Jozef droomt dat hij de baas is over zijn broers? Daar kun je over lezen en praten, maar je kunt het ook ervaren door te doen. Zo ontdek je hoe het voelt als een ander de baas is over jou of als jij de baas bent over iemand anders. Deze leervoorkeur noemen we ook wel lichamelijke-bewegingsintelligentie.
Met de Samenleesbijbel kunnen doeners volop aan de slag. Knutselen, iets lekkers koken of bakken, een proefje doen, een spel waarbij je in beweging komt. Er is een heel scala aan doe-opdrachten om te ontdekken waar de bijbelverhalen over gaan. Hier zie je een paar voorbeelden.
Als God Adam en Eva uit de tuin wegstuurt, wordt alles anders (Genesis 3). Dat beleven kinderen met dit proefje:
Paulus schrijft in zijn brief aan de Romeinen dat God altijd van ons zal houden (Romeinen 8). Daar hoort deze knutselopdracht bij:
De Israëlieten willen graag een koning, maar Samuel moet hen waarschuwen (I Samuel 8). Waarvoor? Dat ontdekken kinderen met dit spel:
Rekenen en puzzelen
Andere kinderen ontwikkelen hun logisch-wiskundige intelligentie sterker. Zij zijn goed in het zien van logische verbanden, analyseren, redeneren en met (abstracte) getallen werken. Het zijn onderzoekers in de dop. Deze kinderen houden van rekenen en puzzels oplossen. Natuurlijk kun je lezen over Hanna en Simeon die het kindje Jezus in de tempel ontmoeten. Maar je ontdekt ook hoe bijzonder dat moment is wanneer je aan het rekenen gaat met de hoge leeftijd van Hanna.
In de Samenleesbijbel staan allerlei puzzels waar kinderen die graag rekenen en logisch redeneren plezier aan beleven. Zo kunnen zij op een manier die hen goed ligt met het bijbelverhaal aan de slag. Bijvoorbeeld bij het verhaal van Jozef. Tot hun schrik vinden zijn broers niet alleen graan in hun graanzakken, maar ook geld. Een puzzel die om een oplossing vraagt:
Bewegen en doen. Rekenen en puzzelen. Twee heel verschillende manieren om te leren en om de bijbelverhalen te ontdekken. Maar, soms komt wat heel verschillend lijkt toch samen 😉
Pedagoog en theoloog Maartien Hutter legt in een serie blogs uit hoe in de Samenleesbijbel rekening is gehouden met de verschillende voorkeuren van kinderen. Volgende keer een blog over kinderen die goed over zichzelf kunnen nadenken en kinderen die zich goed in anderen kunnen inleven.
Vond je dit interessant?
Lees dan ook de vorige blogs van Maartien Hutter:
Bekijk een filmpje over de Samenleesbijbel.
Tips over hoe je de Samenleesbijbel kunt gebruiken.
Bestel de Samenleesbijbel