Samen met je kinderen nadenken en praten over geloof, God en Jezus. Grote thema’s, waar je als ouder misschien voor terugschrikt. Toch is het heel goed mogelijk om hier met kinderen een gesprek over aan te gaan.

Van theorie…

Het nadenken over vragen van leven en geloof is een van de intelligenties die kinderen ontwikkelen. Dit noemen we ‘existentiële intelligentie’. Ook de kindertheologie (een recente stroming uit de godsdienstpedagogiek) heeft als uitgangspunt dat kinderen in staat zijn om zelf over de Bijbel en geloof na te denken. Kinderen leren door zelf vragen te stellen, daar samen over na te denken, en hun antwoorden te verwoorden. Maar hoe pak je dat aan?

…naar praktijk

Het begint met goed kijken en luisteren naar je kinderen. Hen zien zoals ze zijn en oog hebben voor wat er in hen omgaat. Wat zijn hun eigen ideeën, ervaringen en vragen? Waar zijn zij nieuwsgierig naar? De eigen manier van denken van kinderen is daarbij belangrijk.

Als je kinderen in contact brengt met een bijbelverhaal en hen zelf aanspreekt, kunnen bijzondere gedachten en gesprekken ontstaan. Het is belangrijk om als ouder de eigen inbreng van je kinderen daarbij als waardevol te beschouwen. Laat hen dit ook merken. Neem je kinderen serieus als gelijkwaardige gesprekspartners. En geef hen alle ruimte.

Met elkaar in gesprek

In de kindertheologie staat het open gesprek met kinderen over Bijbel en geloof centraal. Daarom vind je in de Samenleesbijbel bij elke stap weetjes, vragen en opdrachten die daarbij helpen. Hoe de opdrachten aansluiten bij de beleving van kinderen en hun leervoorkeuren hebben we in deze blog-serie laten zien.

De vragen in de Samenleesbijbel gaan over wat er gebeurt in het bijbelverhaal en wat dit betekent. Vaak wordt een vertaalslag gemaakt naar de eigen ervaring van kinderen, zodat ze worden uitgenodigd na te denken over het verhaal van God met mensen.

Naast meer ‘inlevende’ vragen is er nog een ander type vragen. De zogenaamde ‘theologiserende vragen’ stimuleren het samen nadenken over God, Jezus en geloof. Deze vragen nodigen kinderen uit om verder te denken en ideeën te vormen over God, Jezus, de wereld en zichzelf in het licht van de bijbelverhalen.

Door de verschillende soorten vragen te combineren, kom je de verschillende lagen van de verhalen op het spoor. En kun je je samen verwonderen over wat deze verhalen ons te vertellen hebben.

In Lucas 6:36-38 vertelt Jezus over Gods nieuwe wereld. Daar horen deze vragen bij:
Schermafbeelding 2015-12-22 om 10.34.39

Mozes en de Israëlieten hebben van God regels gekregen om goed te leven. God geeft Mozes
nog een opdracht: hij moet de heilige kist maken om de stenen platen met de regels in te bewaren (Exodus 25:10-22).
Schermafbeelding 2015-12-22 om 10.34.56 (1)

Vragen die kinderen de ruimte bieden om over het leven, geloof, God en Jezus na te denken en te praten brengen de verhalen uit de Bijbel dichtbij. Kinderen ervaren zo dat de verhalen ook hén iets te zeggen hebben.

Pedagoog en theoloog Maartien Hutter legt in een serie blogs uit hoe in de Samenleesbijbel rekening is gehouden met de verschillende voorkeuren van kinderen. Dit is de laatste blog in deze serie.

Vond je dit interessant?

Lees dan ook de vorige blogs van Maartien Hutter:
Bijbellezen: ‘Zijn we nou nóg niet klaar?!’ 
Bijbellezen: Is jouw kind een woord- of beelddenker?
Bijbellezen: Doeners en puzzelaars
Bijbellezen: Nadenken over jezelf en je inleven in anderen
Bijbellezen: Natuur & muziek

Meer over kindertheologie en de achtergronden van de Samenleesbijbel lees je in ‘Samen bijbellezen in 2015: hoe doe je dat?’